مهمترين عنصر در سئوي وب سايت، انتخاب كلمه كليدي مناسب است تا بتواند جايگاه طراحي سايت فروشگاهي در مشهد خوبي در موتور جستجوي گوگل كسب كند. براي اين منظور روش هاي مختلفي وجود دارد كه در سلسله مقالات انتخاب كلمات كليدي به برخي از آنها اشاره كرده ايم. در اين مقاله به روش هاي اندازه گيري مي پردازيم.
هر بار كه محتواي جديدي ايجاد مي كنيد، بايد روي يك كلمه كليدي تمركز كنيد.
سه جنبه اصلي وجود دارد كه بايد در نظر گرفته شود.
محبوبيت
دشواري
ارتباط كلمه كليدي
مانند هر سه پايه ديگر، سه پايه كلمه كليدي شما فقط زماني كار مي كند كه روي هر سه پايه نصب شده باشد.
در ادامه نگاهي دقيق تر به اين 3 ويژگي خواهيم داشت:
محبوبيت كلمه كليدي
محبوبيت كلمات كليدي در سئو معمولا به معناي حجم جستجو است. اين معمولاً به عنوان ميانگين ماهانه بر اساس 12 ماه گذشته محاسبه مي شود.
دو منبع اصلي داده هاي حجم جستجو در ابزارهاي تحقيق كلمات كليدي استفاده مي شود:
داده هاي گوگل: داده هاي مربوط به حجم جستجو بر اساس رفتار كاربران اينترنت (جمع آوري شده از طريق افزونه هاي مرورگر، افزونه ها و غيره) استفاده مي شود.
ابزارهاي كلمات كليدي مختلف از منابع مختلف و روشهاي متفاوتي براي ارسال اطلاعات استفاده ميكنند كه در نتيجه تفاوتهايي در مقادير حجم جستجو ايجاد ميشود.
هر دو منبع داراي مزايا و معايبي هستند و هيچ يك از آنها 100% دقيق نيستند.
توجه: فراموش نكنيد كه محتواي خوب نوشته شده احتمالاً براي بسياري از كلمات كليدي ديگر رتبه بندي مي كند و تعداد كلي جستجوها بيشتر خواهد بود. فقط به تعداد جستجوها تكيه نكنيد، از آنها به عنوان سرنخ استفاده كنيد.
همچنين بايد با نگاهي به روند علاقه كليدواژه بلندمدت به محبوبيت يك كلمه كليدي از منظر طولاني تر نگاه كنيد.
يك ابزار عالي كه در اين مورد به شما كمك مي كند Google Trends است. فقط كافي است يك كلمه كليدي يا موضوع خاص را وارد كنيد تا ابزار به مرور زمان علاقه شما را در مقياس 1 تا 100 نشان دهد.
به عنوان مثال: كلمه كليدي 3D TV ممكن است حجم جستجوي ماهانه خوبي داشته باشد (يعني 2400 جستجو در ماه در سراسر جهان)، اما اگر به روند بلندمدت نگاه كنيد، خواهيد ديد كه علاقه در چند سال اخير كاهش يافته است.
Google Trends مي تواند به شما در يافتن و شناسايي فصلي كلمات كليدي در سئو كمك كند. كلمات كليدي فصلي كلمات كليدي مربوط به زمان خاصي از سال (تابستان/زمستان، تعطيلات، رويدادهاي سالانه) هستند.
CTR بستگي زيادي به موقعيت وب سايت شما دارد. چيزهاي ديگري نيز روي آن تأثير مي گذارد، به خصوص قطعات غني. كه شامل:
تبليغات گوگل
قطعات خاص
جعبه پاسخ
مجموعه كارت
بسياري از قطعات ديگر
ابزارهايي وجود دارند كه تأثير ريچ اسنيپت ها را بر نتايج ارگانيك محاسبه مي كنند. شما مي توانيد اين را در هنگام ارزيابي بازديدهايي كه از يك كلمه كليدي دريافت مي كنيد در نظر بگيريد.
بياييد به پايه ديگر سه پايه خود نگاه كنيم كه كاملاً حياتي است:
كلمه كليدي دشوار است
دشواري كلمه كليدي معياري است كه نشان مي دهد رتبه بندي براي يك كلمه كليدي خاص SEO چقدر دشوار است. هرچه سختي كلمه كليدي بالاتر باشد، رتبه بندي وب سايت شما براي آن كلمه كليدي دشوارتر است.
معيار دشواري مورد استفاده در ابزارهاي كليدواژه اعتبار وب سايت هايي را كه در سطح SERP 1 هستند در نظر مي گيرد، اگر SERP اول داراي وب سايت هاي كم مصرف زيادي باشد، كلمه كليدي شانس رتبه بالايي دارد.
اعتبار وب سايت چگونه محاسبه مي شود؟ در بيشتر موارد، محاسبه دو چيز را در نظر مي گيرد:
تعداد پيوندها: تعداد صفحاتي كه به يك وب سايت معين لينك مي دهند.
كيفيت بك لينك ها: به اعتبار و ارتباط لينك ها به صفحات بستگي دارد.
معيارهاي مرجع محبوب بسياري وجود دارد كه محبوبترين آنها Domain and Page Authority Moz و Majestic's Citation Flow و Trust Flow هستند.
اين معيارها سعي ميكنند اعتبار يك صفحه را در مقياس 1 تا 100 به دست آورند. اگر اعتبار همه سايتها را براي رتبهبندي كلمات كليدي در SERP 1 در نظر بگيريد، ميتوانيد درجه سختي آن كلمه كليدي را تعيين كنيد.
براي كاركرد صحيح با معيارهاي دشواري كلمات كليدي، مهم است كه چند نكته را به خاطر بسپاريد:
دشواري كلمه كليدي را صرفاً به عنوان يك معيار تلقي نكنيد: معيار بايد فقط به عنوان يك راهنما باشد، نه يك مقدار مطلق. اگر محتواي شما بهتر و مرتبطتر باشد، ميتوانيد سايتها را در رتبه بالاتري قرار دهيد.
اعداد را بين ابزارهاي مختلف مقايسه نكنيد: هر ابزار جستجوي كلمه از اطلاعات متفاوتي براي محاسبه سختي كلمه خود استفاده مي كند. در نتيجه اين اعداد با يكديگر متفاوت خواهند بود. در عوض، سعي كنيد سطوح دشواري را بين كلمات كليدي مختلف مقايسه كنيد.
فاكتور ذهني را فراموش نكنيد: هيچ معياري نمي تواند دقيقاً به شما بگويد كه رتبه شما براي يك كلمه كليدي خاص چگونه است. چقدر سخت است و چندين عامل ذهني براي در نظر گرفتن وجود دارد، مانند
مهارت هاي سئو
اعتبار صفحه شما
ارتباط محتواي شما
نكته حرفه اي: رقباي با قدرت وب سايت مشابه را پيدا كنيد (براي مثال مي توانيد DA/PA يا CF/TF را مقايسه كنيد). بنابراين، به كلمات كليدي آنها نگاه كنيد و محتواي بهتري ايجاد كنيد تا از آنها پيشي بگيريد.
بازدید: